• Persoonlijk advies
  • Binnen 4-6 weken geïnstalleerd
  • Al 15.000 daken voorzien
Eigen verbruik zonne-energie verhogen

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over je zonnepanelen, thuisbatterij of onze installatie? Grote kans dat je hieronder het antwoord vindt. We hebben de meest voorkomende vragen voor je op een rij gezet, van WiFi-herstel tot BTW-teruggave.

Kun je het antwoord niet vinden of wil je iets aan ons doorgeven? Vul dan het supportformulier in.

🔧 Installatie & voorbereiding

Wat kan ik zelf voorbereiden op de installatiedag?

Zorg dat we goed bij de meterkast kunnen en dat er genoeg ruimte is op de plek waar de omvormer komt de hangen of de batterij komt te staan.

Houdt je wifi-wachtwoord bij de hand; dan kunnen we je systeem direct koppelen aan het internet.

Ruim indien nodig ook spullen weg rond de plek waar de panelen geplaatst worden, zoals tuinmeubels of auto’s.

Wat is het verschil tussen installatiegarantie en productgarantie?

De installatiegarantie geldt 2 jaar en dekt alles wat te maken heeft met het plaatsen, aansluiten en werkend opleveren van je systeem.

De productgarantie is de garantie op de onderdelen zelf, zoals (micro-)omvormers of de thuisbatterij. Hoe lang die garantie loopt, verschilt per merk en type product. Dit is terug te vinden in de offerte.

Je hoeft zelf geen contact op te nemen met de fabrikant. Als er iets is, kun je het supportformulier invullen. Wij nemen vervolgens contact op met de fabrikant.

Is service gratis?

Niet altijd. Binnen de installatiegarantie lossen we problemen kosteloos op. Daarna rekenen arbeidskosten (€65,- per uur) en voorrijkosten.

Is een product defect en valt dat onder fabrieksgarantie? Dan krijg je het onderdeel vergoed vanuit de leverancier, maar arbeid en voorrijkosten zijn dan wel voor eigen rekening.

Zonnepanelen (de)monteren:

Zonder onderconstructie: €50 per paneel

Met onderconstructie: €75 per paneel

Voorrijkosten:

Tot 80 kilometer: €100

Vanaf 80 kilometer: €150

Hoe kan ik mijn serviceverzoek melden?

Je kunt je serviceverzoek melden via ons supportformulier.

Vermeld daarbij zo duidelijk mogelijk wat er aan de hand is: bijvoorbeeld het type storing, merk en type omvormer of thuisbatterij en eventuele foutcodes.

We nemen binnen twee werkdagen contact met je op.

☀️ Zonnepanelen

Een van mijn zonnepanelen communiceert niet. Wat nu?

Indien één van je zonnepanelen niet communiceert of het lijkt alsof één zonnepaneel niet produceert kunnen hier verschillende redenen voor zijn.
Er kan sprake zijn van netcongestie of een defecte micro-omvormer of optimizer. Vul dan het supportformulier in. Wij kijken graag even met je mee.

Heel mijn systeem staat op zwart. Wat nu?

Indien heel je systeem op zwart staat kan dit meerdere oorzaken hebben. Branden er lampjes op de omvormer? Dan kan het zijn dat het alleen een communicatiefout is. We verzoeken je dan het desbetreffende systeem aan te klikken op deze pagina bij de vraag hoe je de WiFi opnieuw kunt instellen.

Branden er helemaal geen lampjes? Klik hieronder op het merk dat je in het verleden hebt aangeschaft. Dan proberen we samen het zonnesysteem te resetten.

Enphase

Solax

SolarEdge

Huawei

Solis

Ik neem een woning over met zonnepanelen. Wat moet ik regelen?

Dit ligt aan het systeem van de zonnepanelen die je hebt overgenomen. Bij sommige merken betaal je vooraf kosten om het systeem over te kunnen nemen. Hierbij betaal je voor de productgaranties van de leverancier. Daarnaast is het handig om contact op te nemen met SamenStromen, zodat wij je op de juiste manier in ons systeem kunnen zetten en je zo goed mogelijk kunnen helpen. Kijk daarnaast ook op onze veelgestelde vragen pagina hoe je de omvormer of het monitoringskastje kunt verbinden met het internet.

Hieronder kun je op het merk klikken om zo direct naar de desbetreffende pagina te gaan om een systeem over te nemen:

Enphase

SolarEdge

Bij de volgende merken kun je het aan ons doorgeven, wij regelen het overdragen:

Huawei

Solis

 

Wat betekenen de lampjes op mijn omvormer? En wat moet ik doen als ze rood of oranje zijn?

Er zijn verschillende betekenissen per type merk/omvormer. Klik hieronder op het merk waar je systeem van is om de betekenis van de lampjes te achterhalen:

Enphase

Solax

SolarEdge

Huawei

Solis

🔋 Batterij

Welk type instelling past bij mijn thuisbatterij?

Dat hangt af van je energiecontract en hoe je je batterij wilt gebruiken.

  • Heb je een dynamisch contract? Dan past het AI-plan vaak het best: je batterij koopt en verkoopt automatisch stroom tegen slimme prijzen.
  • Heb je een vast contract? Dan is eigen verbruik vaak slimmer: je batterij slaat alleen je eigen overtollige zonnestroom op voor later gebruik.

Twijfel je? Wij helpen je graag kiezen wat het beste bij jouw situatie past.

Moet ik iets aanleveren of regelen voor energieleveren.nl?

Ja, je moet je aanmelden op energieleveren.nl zodat de netbeheerder weet hoeveel stroom er in jouw wijk wordt opgewekt en opgeslagen. Dit is verplicht voor zowel zonnepanelen als een thuisbatterij. Na de installatie ontvang je van ons alle gegevens die je nodig hebt om je systeem aan te melden. Denk aan het aantal panelen, merk/type omvormer en het totale vermogen van je systeem.

Via deze pagina leggen we stap voor stap uit hoe je dit doet.

📲 Monitoring & WiFi

Hoe werkt de monitoring app?

Met de monitoring-app kun je precies zien hoeveel stroom je systeem opwekt, verbruikt en, als je een thuisbatterij hebt, opslaat. Je krijgt ook meldingen bij storingen of als er iets niet goed werkt.

Hoe de app eruitziet en werkt, verschilt per merk. Kies hieronder jouw systeem voor uitleg:

Enphase -Enlighten app

Growatt – ShinePhone app

Hoe herstel ik de WiFi-verbinding van mijn systeem?

Je systeem moet verbonden zijn met WiFi om goed te kunnen monitoren. Als de verbinding wegvalt, kun je die meestal zelf opnieuw instellen via de app of handmatig via je omvormer. De stappen verschillen per merk. Kies hieronder jouw systeem voor een duidelijke uitleg:

Enphase – Enlighten / Gateway

SolarEdge – mySolarEdge / SetApp

Huawei – FusionSolar

Growatt – ShineWiFi

Solis – SolisCloud

💶 BTW & subsidies

Wanneer kan ik de BTW terugvragen over mijn thuisbatterij?

Je kunt de 21% BTW op de aankoop en installatie van je thuisbatterij terugvragen, mits je:

  1. Een slimme batterij met EMS hebt die actief stroom in- en verkoopt.
  2. Een dynamisch energiecontract op jouw naam voor de installatie op jouw naam hebt staan.
  3. Niet al eerder gebruik hebt gemaakt van de Kleine Ondernemersregeling (KOR), zoals bij zonnepanelen.

Na installatie ontvang je de factuur en kun je de BTW terugvragen. Wij helpen je graag bij de aanvraag en administratie. Na goedkeuring duurt de uitbetaling meestal 6-8 maanden.

Wij raden aan om vooraf altijd de BTW-test van De Centrale uit te voeren.

In welke situaties is BTW-teruggave niet mogelijk?

Je kunt géén BTW terugvragen als:

  • Je batterij niet slim is (dus geen energie automatisch kan in- en verkopen).
  • Je geen dynamisch energiecontract hebt.
  • Je al gebruikmaakt van de Kleine Ondernemersregeling (KOR), bijvoorbeeld voor je zonnepanelen.
  • De batterij en factuur niet op dezelfde naam staan.

Twijfel je of je in aanmerking komt? Neem dan contact met ons op via 0318 757 888, we denken graag met je mee.

Contact opnemen

Kom je er niet uit?

Vul het supportformulier in. Één van onze experts kijkt graag met je mee.

Contact opnemen
Marnix Boers
Marnix Boers Support T. 0318 757 888

Waarom SamenStromen?

  • 12+ jaar ervaring
  • 75.000 zonnepanelen geinstalleerd
  • 15.000 daken voorzien van zonne-energie
  • Klanten waarderen ons met een 4,9/5
  • We werken met lokale installateurs