Algemene voorwaarden SamenStromen zakelijk
1. Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden (“Voorwaarden”) hebben de volgende woorden de hierna omschreven betekenis wanneer deze woorden met een hoofdletter zijn geschreven, behoudens indien en voor zover de context een andere betekenis vereist:
a. Opdrachtnemer: SamenStromen B.V. statutair gevestigd te Amersfoort, kantoorhoudende aan de Siliciumweg 3 te Amersfoort, of aan haar gelieerde ondernemingen (waaronder: EnerSolar B.V., te Veenendaal, Zonnet B.V., te Amersfoort, OTG-Energy B.V. te Zeewolde en Zonnet Apeldoorn B.V. te Apeldoorn;
b. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon (zijnde consument of die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, dan wel een rechtspersoon in opdracht en/of op verzoek van wie Opdrachtnemer een prestatie verricht van welke aard dan ook, dan wel met wie Opdrachtnemer een Overeenkomst, zoals hierna gedefinieerd, aangaat of met wie Opdrachtnemer in bespreking of onderhandeling is over het aangaan van een Overeenkomst;
c. Overeenkomst: iedere overeenkomst die tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever tot stand komt waarbij Opdrachtnemer zich jegens Opdrachtgever verbindt in zijn opdracht werkzaamheden uit te voeren, alsmede elke wijziging of aanvulling op die Overeenkomst en/of alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die Overeenkomst;
d. Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk;
e. Producten: alle zaken, waaronder mede begrepen (digitale) documentatie, tekeningen, instructie- en trainingsmateriaal, testapparatuur, installaties, gereedschappen en toebehoren die het onderwerp zijn van een Overeenkomst.
2. Toepasselijkheid
2.1. Behoudens voor zover schriftelijk door Partijen uitdrukkelijk anders overeengekomen, of wanneer, mede gezien de aard van de overeengekomen of overeen te komen prestaties, andere algemene voorwaarden van Opdrachtnemer van toepassing zijn, gelden de Voorwaarden voor alle Overeenkomsten en alle handelingen, prestaties, aanbiedingen en overige rechtshandelingen tussen Partijen.
2.2. De toepasselijkheid van enige algemene voorwaarden van Opdrachtgever, hoe ook genaamd, wordt door Opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen en gelden niet, tenzij deze algemene voorwaarden van Opdrachtgever of één of meerdere bepalingen daarvan door Opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
2.3. Indien Opdrachtnemer deze Voorwaarden al meerdere keren aan Opdrachtgever ter hand heeft gesteld, is er sprake van een bestendige handelsrelatie. Opdrachtnemer hoeft dan de Voorwaarden niet telkens opnieuw ter hand te stellen om deze op de volgende Overeenkomsten tussen Partijen van toepassing te laten zijn.
2.4. Bij strijd tussen de inhoud van de tussen Partijen gesloten Overeenkomst en de Voorwaarden, gelden eerst de bepalingen uit de Overeenkomst en dan de bepalingen uit de Voorwaarden.
2.5. Indien één of meerdere bepalingen in deze Voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze Voorwaarden volledig van toepassing. Partijen zullen dan in overleg treden en de nietige c.q. vernietigde bepalingen vervangen met nieuwe bepalingen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
2.6. Aanvullingen, wijzigingen, nadere afspraken of regelingen, van de Overeenkomst of de Voorwaarden afwijkende bedingen waarbij Opdrachtnemer verplichtingen aangaat of instemt met een lagere vergoeding voor de verrichte werkzaamheden, gelden niet als tussen Partijen overeengekomen, zolang zij niet door Opdrachtnemer schriftelijk zijn bevestigd.
2.7. Opdrachtnemer behoudt zich te allen tijde het recht voor van de in de Voorwaarden voorkomende bedingen geen gebruik te maken.
3. Aanbiedingen, offertes, totstandkoming van Overeenkomsten
3.1. Alle door of namens Opdrachtnemer gedane (mondeling en/of schriftelijke) aanbiedingen en/of uitgebrachte offertes zijn vrijblijvend, tenzij in de aanbieding en/of offerte een termijn voor aanvaarding is opgenomen.
3.2. Opdrachtnemer kan niet aan haar aanbieding en/of offerte, dan wel een onderdeel daarvan, worden gehouden indien Opdrachtgever had behoren te begrijpen dat de aanbieding en/of offerte, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijk vergissing of verschrijving bevatte.
3.3. Indien het in de aanbieding en/of offerte door Opdrachtnemer gedane aanbod is gebaseerd op door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte gegevens en deze gegevens blijken onjuist of onvolledig te zijn dan wel naderhand te wijzigen, is Opdrachtnemer gerechtigd de in het aanbod vermelde prijzen en/of levertermijnen aan te passen.
3.4. Rechtstreeks door de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer opgedragen diensten en/of werkzaamheden, zonder dat daar een voorafgaande schriftelijke offerte met een acceptatietermijn aan ten grondslag ligt, zijn voor Opdrachtnemer eerst bindend wanneer zij door Opdrachtnemer schriftelijk zijn aanvaard.
3.5. Behoudens het bepaalde in artikel 3.4. komt een Overeenkomst tussen Partijen pas tot stand nadat de akkoordverklaring van Opdrachtgever met het door Opdrachtnemer uitgebrachte aanbod, Opdrachtnemer heeft bereikt en vervolgens een (schriftelijke) opdrachtbevestiging van Opdrachtnemer Opdrachtgever heeft bereikt.
3.6. Indien de aanvaarding door Opdrachtgever (ook op kennelijk ondergeschikte punten) afwijkt van het in de aanbieding en/of offerte opgenomen aanbod, is Opdrachtnemer niet gebonden aan deze afwijkende aanvaarding. De Overeenkomst komt dan niet conform deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer schriftelijk anders verklaart.
3.7. Een samengestelde aanbieding en/of offerte verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de in de aanbieding en/of offerte opgegeven prijs.
3.8. In het geval van een gezamenlijk gegeven opdracht door of namens meerdere (rechts)personen zijn Opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht dan wel indien de diensten en werkzaamheden feitelijk worden genoten door één of meerdere (rechts)personen anders dan de Opdrachtgever, ieder als afzonderlijke (rechts)persoon hoofdelijk aansprakelijk voor de voldoening van de uit de Overeenkomst voortvloeiende betalingsverplichtingen.
3.9. Indien Opdrachtnemer op verzoek van Opdrachtgever enige prestatie verricht voordat volledige overeenstemming is bereikt over de prijs en betalingscondities voor die prestatie, zal Opdrachtgever Opdrachtnemer daarvan betalen conform de dan bij Opdrachtnemer geldende tarieven.
3.10. Een door Opdrachtnemer gemaakte schatting van een met een Overeenkomst gepaard gaande kosten of een berekening van mogelijk toekomstig rendement van het Product is steeds vrijblijvend en indicatief. Opdrachtgever zal aan een dergelijke schatting of berekening nimmer rechten kunnen ontlenen.
3.11. Afbeeldingen en beschrijvingen in prospectussen, catalogi, promotiemateriaal, alsmede andere door of namens Opdrachtnemer verstrekte gegevens voor commerciële doeleinden binden Opdrachtnemer niet, tenzij Opdrachtnemer dit schriftelijk aan Opdrachtgever heeft gegarandeerd.
3.12. Alle gegevens, beweringen, veronderstellingen, schattingen en andere factoren, die ten grondslag worden gelegd aan de beslissing van opdrachtgever om aan opdrachtnemer een opdracht te verstrekken of met opdrachtnemer een overeenkomst te sluiten zijn uitsluitend voor rekening en risico van opdrachtgever, tenzij opdrachtnemer een van deze factoren vooraf schriftelijk heeft bevestigd en gegarandeerd aan opdrachtgever.
4. Intellectuele eigendomsrechten
4.1. Het auteursrecht van door Opdrachtnemer ontworpen c.q. tot stand gebrachte schetsen, tekeningen, foto’s en modellen blijft te allen tijde bij Opdrachtnemer berusten. Opdrachtgever is slechts gerechtigd de schetsen, tekeningen, foto’s en modellen etc. te gebruiken voor het doel, waarvoor deze door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld. Het is Opdrachtgever niet toegestaan deze aan derden over te dragen, dan wel wijzigingen daarin aan te brengen.
4.2. Indien Opdrachtgever in strijd handelt met het onder 4.1. bepaalde verbeurt Opdrachtgever zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, een direct opeisbare boete van € 5.000,– per overtreding en € 500,– voor elke dag of gedeelte van de dag dat de Opdrachtgever in overtreding is. Een door Opdrachtgever verschuldigde boete laat onverlet het recht van Opdrachtnemer om volledige vergoeding van de schade te vorderen van Opdrachtgever als gevolg van dergelijke overtredingen.
5. Prijzen
5.1. Alle prijzen en tarieven zijn weergegeven in geldige valuta (euro) en exclusief btw, tenzij anders overeengekomen.
5.2. Alle overeenkomsten worden steeds afgesloten op basis van de op het tijdstip van afsluiting geldende tarieven en prijzen. In geval van stijging van kostprijsbepalende factoren na de totstandkoming van de Overeenkomst, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen. Het voorgaande geeft Opdrachtnemer nimmer het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
5.3. De prijs voor montage en installatie van bestelde producten zoals opgenomen in de opdrachtbevestiging is de prijs inclusief gebruikelijke en onder normale omstandigheden toe te passen montagedelen en het bedrijfsvaardig opleveren van het product op het door Opdrachtgever opgegeven adres exclusief alle onvoorziene extra kosten.
5.4. Indien nodig wordt emballage tegen kostprijs berekend en niet teruggenomen. De noodzakelijkheid van het gebruik van emballage is ter beoordeling van Opdrachtnemer.
6. Uitvoering van de overeenkomst
6.1. Nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, verplicht Opdrachtnemer zich tot het leveren van (uitsluitend) de volgens de door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever verzonden opdrachtbevestiging overeengekomen producten en het verrichten van (uitsluitend) de volgens de opdrachtbevestiging overeengekomen diensten en werkzaamheden.
6.2. Door de Opdrachtgever gevraagde toevoegingen, extra diensten en/of extra werkzaamheden c.q. wijzigingen, die buiten de Overeenkomst vallen, doch door Opdrachtnemer daarnaast evenwel worden aanvaard en nadien eventueel schriftelijk aan Opdrachtgever zijn bevestigd, leiden tot een prijsverhoging overeenkomstig de op dat moment door Opdrachtnemer gehanteerde prijzen en zullen afzonderlijk aan Opdrachtgever worden gefactureerd volgens de alsdan bij Opdrachtnemer daarvoor geldende tarieven. Niet overeengekomen, doch onvoorzien en in het kader van uitvoering van de Overeenkomst op dat moment noodzakelijkerwijs te maken (on)kosten op ad hoc-basis, zullen steeds op declaratiebasis kunnen worden doorbelast aan de Opdrachtgever. Wijzigingen of toevoegingen die zijn aangebracht, kunnen tot gevolg hebben dat door de verandering de overeengekomen levertijd door Opdrachtnemer buiten haar verantwoordelijkheid wordt overschreden, zonder dat dit gevolgen heeft voor de Overeenkomst.
6.3. Elke met Opdrachtnemer aangegane Overeenkomst bevat de ontbindende voorwaarde dat Opdrachtnemer van voldoende kredietwaardigheid van de Opdrachtgever zal blijken, zulks uitsluitend ter beoordeling van Opdrachtnemer. Indien bij onvoldoende kredietwaardigheid van Opdrachtgever Opdrachtnemer een beroep op deze ontbindende voorwaarde doet, waarna de Overeenkomst is ontbonden, zal Opdrachtnemer nimmer tot enige schadevergoeding ten gevolge van deze ontbinding jegens Opdrachtgever gehouden zijn.
6.4. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd bij het aangaan van de Overeenkomst een aanbetaling van minimaal 50% te vragen. Bij gebreke van betaling van de door Opdrachtnemer aangegeven betalingstermijn, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en/of gerechtelijke tussenkomst te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding jegens Opdrachtgever ten gevolge van de ontbinding gehouden te zijn.
6.5. Afspraken, toezeggingen of overeenkomsten met (ondergeschikte) leden van het personeel van Opdrachtnemer binden Opdrachtnemer niet, voor zover dit door Opdrachtnemer niet schriftelijk is bevestigd. Als ondergeschikt personeel zijn in dit verband te beschouwen alle werknemers of medewerkers die blijkens inschrijving in het handelsregister geen procuratie hebben.
6.6. Opdrachtnemer is gerechtigd zonder voorafgaand overleg met Opdrachtgever onder haar verantwoordelijkheid derden in te schakelen teneinde te voorzien in een tijdige en volgens de normen in de branche correcte uitvoering van de gegeven opdracht, zulks geheel ter vrije beoordeling van Opdrachtnemer.
7. Aflevering en leveringstermijnen
7.1. Indien Opdrachtnemer een termijn voor levering heeft opgegeven, is deze termijn altijd indicatief. Een opgegeven levertijd is nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn, is Opdrachtnemer ter zake eerst in verzuim nadat Opdrachtgever Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke heeft gesteld en Opdrachtnemer een redelijke termijn heeft gegund voor de uitvoering van de Overeenkomst.
7.2. Opdrachtgever is gehouden de door of namens Opdrachtnemer geleverde zaken terstond na aankomst daarvan op de plaats van uitvoering van de opdracht in ontvangst te nemen.
7.3. Indien Opdrachtgever afname c.q. ontvangstneming van de door Opdrachtnemer te leveren zaken weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is Opdrachtnemer gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van Opdrachtgever.
7.4. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht in gedeelten te leveren, tenzij aan een deellevering geen zelfstandige waarde toekomt. Indien in gedeelten wordt geleverd, is Opdrachtnemer bevoegd elke deellevering afzonderlijk te factureren. Indien betaling van een deellevering uitblijft, is Opdrachtnemer bevoegd haar leveringsverplichting aangaande de volgende deellevering op te schorten of de Overeenkomst voor het nog niet-nagekomen gedeelte zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, onverlet haar overige rechten, waaronder haar recht op het vorderen van schadevergoeding.
7.5. Indien Opdrachtgever de verstrekte opdracht na de totstandkoming van Overeenkomst annuleert en/of de zaken weigert af te nemen, is Opdrachtgever verplicht de door Opdrachtnemer reeds aangeschafte, gefabriceerde dan wel geleverde of gemonteerde zaken inclusief de inmiddels gemaakte kosten volledig te vergoeden. Voorts zal Opdrachtgever daarnaast wegens schadeloosstelling ter zake het (nog) niet uitgevoerde deel van de Overeenkomst aan Opdrachtnemer een boete verschuldigd zijn van minimaal 1/3 de van de overeengekomen totaalprijs van de (oorspronkelijke) Overeenkomst, onverminderd het recht van Opdrachtnemer om volledige nakoming van de Overeenkomst dan wel volledige schadevergoeding te vorderen.
8. Montage en overige werkzaamheden
8.1. Het overeengekomen product wordt door of vanwege Opdrachtnemer geïnstalleerd en aangesloten, tenzij tussen Partijen anders is overeengekomen. Onder installatie wordt hier verstaan: de plaatsing en indien nodig aansluiting van het product op zodanige wijze dat in de gegeven omstandigheden een goed rendement behaald kan worden. Daarnaast kunnen nog de volgende zaken schriftelijk met de Opdrachtgever overeengekomen worden tegen een nader te bepalen prijs:
a. het (laten) aanbrengen van een productiemeter,
b. het aangaan van een serviceovereenkomst,
c. het aangaan van een energieleveringsovereenkomst,
d. het aangaan van een monitoringsovereenkomst,
e. het verzorgen van een subsidieaanvraag in het kader van Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie en/of andere subsidieregelingen en alle verdere administratieve handelingen om die subsidie toegewezen te krijgen, maar niet de periodieke administratieve handelingen die nodig zijn om subsidie na elke meetperiode te innen.
8.2. Opdrachtgever is jegens Opdrachtnemer verantwoordelijk voor de juiste en tijdige uitvoering van alle inrichtingen, voorzieningen en/ of voorwaarden, die noodzakelijk zijn voor de opstelling van het te monteren product en/of de juiste werking van het product op die plek in gemonteerde staat. Onverminderd het hiervoor bepaalde zorgt Opdrachtnemer in ieder geval voor eigen rekening en risico dat:
a. het personeel van Opdrachtnemer en/of haar onderaannemers, zodra deze op de plaats van opstelling is aangekomen, toegang verkrijgt en de werkzaamheden kan aanvangen en blijven verrichten gedurende de normale werkuren/dagen en bovendien, indien Opdrachtnemer dit noodzakelijk acht, buiten de normale werkuren/dagen, mits zij dit tijdig binnen 48 uur aan Opdrachtgever heeft medegedeeld.
b. de toegangswegen tot de plaats van opstelling geschikt zijn (gemaakt) voor het benodigde transport.
c. de aangewezen plaats van opstelling geschikt is voor opslag en montage. d. alle noodzakelijke veiligheids- en voorzorgsmaatregelen zijn genomen en worden gehandhaafd, alsmede dat alle maatregelen zijn genomen en worden gehandhaafd teneinde in het kader van de montage/installatie aan de toepasselijke overheidsvoorschriften te voldoen.
8.3. Opdrachtgever garandeert Opdrachtnemer de veiligheid in en rondom en de draagkracht van de constructie van het object waar de producten moeten worden aangebracht en Opdrachtgever garandeert dat er geen asbest of ander voor de gezondheid nadelig materiaal aanwezig is op de plaats waar het product wordt geplaatst, alles overeenkomstig de geldende tekst van het Bouwbesluit. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor al de gevolgen daarvan op het moment dat dit ontdekt wordt. In dat geval is Opdrachtnemer gerechtig, zonder dientengevolge tot enige schadevergoeding jegens Opdrachtgever verplicht te zijn, om direct alle werkzaamheden te staken en gestaakt te houden tot het moment dat de onveiligheid naar objectieve maatstaven opgeheven is of deskundige verwijdering van asbest of het voor de gezondheid nadelig materiaal heeft plaatsgevonden en het object van overheidswege schriftelijk vrijgegeven is.
8.4. Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat door anderen uit te voeren werkzaamheden en/of levering, die niet tot de montage/installatiewerkzaamheden van Opdrachtgever of de door haar ingeschakelde derden behoren, zodanig en tijdig worden verricht dat de uitvoering van de werkzaamheden door of vanwege Opdrachtgever geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat dient Opdrachtgever Opdrachtnemer hiervan tijdig in kennis te stellen en vrijwaart Opdrachtgever Opdrachtnemer voor alle gevolgen daarvan.
8.5. Schade en kosten, die ontstaan zijn doordat aan de in dit artikel gestelde voorwaarden van Opdrachtnemer niet of niet tijdig is voldaan, zijn geheel voor rekening van Opdrachtgever.
8.6. Opdrachtgever draagt het risico voor alle schade veroorzaakt door:
a. onjuistheden in de opgegeven informatie en/of opgedragen werkzaamheden;
b. gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan de werkzaamheden worden verricht
c. ongeschiktheid van (on)roerende zaak voor plaatsing en/of installatie van het product, bijvoorbeeld door onvoldoende draagkracht van het dak of ongeschiktheid van de dakbedekking voor installatie(werkzaamheden).
8.7. Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren, tijdig zijn verkregen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer terzake het niet kunnen beschikken over de vereiste vergunningen.
8.8. In het werk van opdrachtnemer zijn niet begrepen:
a. de kosten voor grond-, graaf-, hei-, hak-, breek-, funderings-, metsel-, timmer-, stukadoors-, schilder-, behangers- of herstelwerk of ander bouwkundig werk;
b. de kosten voor aansluiting van gas, water, elektriciteit of andere infrastructurele voorzieningen;
c. de kosten ter voorkoming of beperking van schade aan, op of bij het werk aanwezige zaken;
d. de kosten voor afvoer van materialen, bouwstoffen of afval;
e. reis- en verblijfkosten
8.9. In de beoogde ruimte voor de omvormers dient Opdrachtgever zorg te dragen voor de ruimte en aanwezigheid van voldoende constructieve mogelijkheden om deze brandveilig en duurzaam op de constructie aan te kunnen brengen.
8.10. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor uitstel van inschakeling van de installatie door toedoen van netbeheerders of door netbeheerders geëiste verzwaring van de bestaande meterkast.
8.11. Bij de oplevering van de door Opdrachtnemer aan te brengen panelen bepaalt Opdrachtnemer de brutoproductie per paneel.
9. Oplevering
9.1. Het moment van inontvangstneming door Opdrachtgever c.q. het moment waarop de zaken daartoe na montage en inbedrijfstelling aan Opdrachtgever worden aangeboden en feitelijk werkend in gebruik worden genomen, geldt als het moment van oplevering. De opdracht wordt voorts geacht door Opdrachtnemer te zijn voltooid en opgeleverd op het tijdstip waarop Opdrachtnemer dit aan de Opdrachtgever schriftelijk dan wel mondeling te kennen heeft gegeven het werk niet binnen acht dagen daarna of ingebruikneming keurt en al dan niet onder voorbehoud aanvaardt of onder opgave en aanwijzing van de aantoonbare gebreken weigert.
9.2. Indien een bepaalde datum van oplevering of voltooiing van de opdracht is overeengekomen, wordt deze automatisch verlengd, indien stagnatie optreedt die niet voor rekening van opdrachtnemer of voor diens rekening komt. Tot dergelijke omstandigheden worden in ieder geval de omstandigheden gerekend, die vermeld staan in 10.2.
10. Overmacht
10.1. Een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen kan Opdrachtnemer niet worden toegerekend, indien deze tekortkoming het gevolg is van overmacht.
10.2. Onder het in dit artikel genoemde begrip overmacht wordt verstaan, naast hetgeen in de wet en jurisprudentie daaronder wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, waaronder de omstandigheid dat leveranciers van Opdrachtnemer niet of niet tijdig voldoen aan hun verplichtingen, weersomstandigheden, aardbevingen, brand, verlies of diefstal van gereedschappen, het verloren gaan van de te verwerken materialen, wegblokkades, stakingen of werkonderbrekingen, import- of handelsbeperkingen, oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, epidemieën en/of pandemieën (waaronder doch niet beperkt tot het COVID19-virus) en alle daarmee samenhangende door de overheid getroffen maatregelen, waardoor Opdrachtnemer niet in staat is (tijdelijk) haar verplichtingen (geheel of gedeeltelijk) na te komen.
10.3. Indien door overmacht als bedoeld in 10.2. de levering of voltooiing van de opdracht meer dan twee maanden vertraagd wordt, zijn zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever bevoegd de Overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring aan de wederpartij eenzijdig voor het nog niet uitgevoerde gedeelte ervan te ontbinden. In dat geval heeft Opdrachtnemer slechts recht op vergoeding van de door haar gemaakte kosten.
11. Eigendomsvoorbehoud
11.1. Opdrachtnemer blijft eigenaar van alle door haar geleverde zaken aan de Opdrachtgever, voor zover individualiseerbaar, totdat Opdrachtgever alle vorderingen van Opdrachtnemer, die de tegenprestatie vormen van geleverde zaken en/of diensten, heeft voldaan. Zolang de zaken nog eigendom zijn van Opdrachtnemer en individualiseerbaar zijn, is Opdrachtnemer bij niet-nakoming door Opdrachtgever van een door hem uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenis, zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst is vereist, te allen tijde gerechtigd zich opnieuw het bezit te verschaffen van deze zaken, waar deze zich ook bevinden. Opdrachtgever verleent daaraan in dat geval reeds nu voor alsdan zijn volledige medewerking en machtigt Opdrachtnemer tot revindicatie.
11.2. Opdrachtnemer is gerechtigd de zaken waarvan zij zich opnieuw het bezit heeft verschaft, hetzij onder beheer te houden totdat Opdrachtgever al zijn vorderingen heeft betaald, hetzij deze aan derden te verkopen, in welke geval de netto-opbrengst – voor zover het zaken betreffen – in mindering strekt op de vorderingen van Opdrachtnemer die nog voldaan moeten worden door Opdrachtgever.
11.3. Zolang er op door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud ten behoeve van Opdrachtnemer rust, mag Opdrachtgever deze buiten haar normale bedrijfsuitoefening niet bezwaren of vervreemden.
11.4. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever verplicht Opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
11.5. Opdrachtgever verleent reeds nu onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming en verleent alle medewerking aan Opdrachtnemer, dan wel aan een door haar aan te wijzen derden om, in alle gevallen waarin Opdrachtnemer haar eigendomsrechten wil uitoefenen, al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Opdrachtnemer zich dan zullen bevinden en die zaken aldaar mee te nemen.
12. Reclames
12.1. Opdrachtgever is verplicht terstond na de levering c.q. oplevering van het werk, de zaken c.q. het werk grondig te inspecteren op aantoonbare gebreken en bij aanwezigheid daarvan Opdrachtnemer terstond hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen.
12.2. Eventuele reclames terzake van gebreken dienen door Opdrachtgever binnen acht dagen na de dag der levering c.q. oplevering schriftelijk te worden ingediend onder nauwkeurige opgave van de aard en het bewijs van de grond van de klacht. Manco’s, uitwendig beschadigde leveranties, alsmede afwijkingen van de opdracht dienen duidelijk te worden vermeld. Bij overschrijding van de hiervoor genoemde termijn vervalt ieder recht op reclame.
12.3. Opdrachtgever is gehouden, indien hij van oordeel is of blijft dat Opdrachtnemer de Overeenkomst niet, niet tijdig en/of niet behoorlijk heeft uitgevoerd, zulks onverwijld conform het in lid 2 van dit artikel bepaalde aan Opdrachtnemer kenbaar te maken en de daarop gebaseerde aanspraken binnen 12 (zegge: twaalf) maanden, nadat die kennisgeving had behoren te worden gedaan, in rechte door middel van een dagvaarding geldend te maken, bij gebreke waarvan al zijn rechten in aanspraken te dier zake vervallen door het verstrijken van de hiervoor bedoelde termijn.
12.4. In geval er een tijdige en naar het oordeel van Opdrachtnemer gegronde reclame is gedaan door Opdrachtgever terzake van een gebrek in relatie tot overeengekomen kwaliteit of hoeveelheid c.q. de aard van de dienstverlening, zal Opdrachtnemer zich beijveren op de kortst mogelijke termijn dit gebrek te verhelpen. Opdrachtgever verplicht zich Opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.
12.5. In geval de reclames ontvangen facturen betreffen, dienen deze binnen veertien dagen na factuurdatum schriftelijk ter kennis van Opdrachtnemer te worden gebracht. Reclames die Opdrachtnemer na het verstrijken van de voornoemde termijn van veertien dagen bereiken, worden door Opdrachtnemer niet meer in behandeling genomen. Opdrachtgever wordt geacht na het verstrijken van de termijn van veertien dagen als voornoemd akkoord te zijn gegaan met de aan Opdrachtgever toegezonden facturen, behoudens bewijs zijnerzijds van het tegendeel.
12.6. Retourzendingen door Opdrachtgever zijn slechts toegestaan indien Opdrachtnemer daarvoor uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verleend.
12.7. Reclames geven Opdrachtgever geen recht aanstonds ontbinding van de overeenkomst te vorderen of betaling geheel of gedeeltelijk na te laten of uit te stellen.
12.8. Kleurverschillen bij de toegepaste zonnepanelen geven uit de aard van het product nimmer reden tot afkeur, tot een percentage van 30% van het geheel. Geringe afwijkingen in het individuele vermogen per paneel, de uitvoering, kwaliteit, kleur, hardheid, satinage, dikte, gladheid, afwerking, enz., geven geen reden tot afkeuring. Geringe afwijkingen zijn afwijkingen met een tolerantie van maximaal 15%. Uitgangspunt bij de beoordeling van de kwaliteit van materialen is de gangbare handelskwaliteit.
13. Betaling
13.1. Betaling dient zonder enige korting of compensatie te geschieden als volgt: 40% van het totaalbedrag volgens de opdrachtbevestiging inclusief btw bij opdrachtbevestiging. 40% van het totaalbedrag volgens de opdrachtbevestiging inclusief btw dient betaald te zijn bij aanvang van de uitvoering werkzaamheden. De resterende 20% van het totaalbedrag inclusief btw dient binnen zeven dagen na (op)leverdatum te zijn betaald. Afwijking van voornoemde betalingstermijn en betalingscondities is slechts mogelijk, indien dit tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer schriftelijk nader overeengekomen is.
13.2. Tenzij schriftelijk anders aangegeven, geldt voor alle door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever te versturen facturen een betalingstermijn van 14 (zegge: veertien) dagen na factuurdatum.
13.3. Alle door Opdrachtnemer gestelde betalingstermijn zijn te beschouwen als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
13.4. Als plaats waar betaling dient plaats te vinden geldt de plaats waar de bankinstelling, waarmee Opdrachtnemer relaties onderhoudt, gevestigd is. Alleen betaling door overmaking op de rekening van de ten name van Opdrachtnemer gestelde bankrekening(en) aangehouden bij de door Opdrachtnemer gekozen bankinstelling leidt tot kwijting van Opdrachtgever.
13.5. Indien Opdrachtgever niet binnen de geldende betalingstermijn volledig heeft betaald, is Opdrachtgever zonder ingebrekestelling met ingang van de datum waarop de betalingstermijn is verstreken tot aan de datum van betaling aan Opdrachtnemer over het uitstaande bedrag een onmiddellijk opeisbare rente verschuldigd van 1% per kalendermaand. Een gedeelte van een maand wordt voor een volle gerekend.
13.6. In geval Opdrachtgever in gebreke is aan zijn betalingsverplichtingen of andere verplichtingen te voldoen en het verzuim is ingetreden, is Opdrachtgever tevens buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Deze buitengerechtelijke incassokosten bedragen in ieder geval 15% over het openstaande bedrag, met een minimum van € 500,–. Indien de werkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten hoger zijn dan uit bovenstaande volgt, zijn de werkelijk gemaakte kosten, zo Opdrachtnemer dit verlangt, verschuldigd.
13.7. Indien door Opdrachtnemer, uit coulanceoverwegingen of anderszins, aan Opdrachtgever uitstel voor het verrichten van enige prestatie wordt gegeven, heeft de nieuwe termijn steeds een fataal karakter.
13.8. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever bij de betaling dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
13.9. Opdrachtnemer is steeds bevoegd op het moment dat Opdrachtgever in verzuim is de werkzaamheden direct op te schorten en gebruik te maken van het haar toekomende retentierecht op door Opdrachtnemer geproduceerde zaken of zaken van Opdrachtgever die zij onder behandeling heeft. Alvorens van dit opschortingsrecht en/of retentierecht gebruik te maken, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever schriftelijk in de gelegenheid stellen binnen 48 uur voor betaling zorg te dragen.
13.10. Indien Opdrachtgever een surséance van betaling aanvraagt, een beroep doet op de wettelijke schuldsaneringsregeling, er een aanvraag tot faillissement tegen hem wordt ingediend, Opdrachtgever (rechtspersoon) wordt ontbonden, beëindigd of geliquideerd, ten laste van hem beslagen worden gelegd of anderszins gerede twijfel rijst ten aanzien van zijn kredietwaardigheid dan wel Opdrachtgever in enig opzicht nalatig mocht zijn in de nakoming van verplichtingen, in het bijzonder die tot betaling van een of meer facturen na ingebrekestelling, is Opdrachtnemer, onverminderd haar recht om nakoming te eisen, te allen tijde gerechtigd:
a. de nog te leveren zaken voor rekening en risico van Opdrachtgever naar elders te vervoeren en op te slaan of in zijn eigen bedrijf opgeslagen te houden;
b. alle verdere leveranties, onverschillig uit welk contract, direct op te schorten;
c. alle lopende contracten door schriftelijke kennisgeving aan Opdrachtgever eenzijdig geheel of gedeeltelijk ontbonden te verklaren en de geleverde zaken
terug te nemen.
14. Aansprakelijkheid
14.1. Enige aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot hetgeen in dit artikel van deze algemene voorwaarden is geregeld.
14.2. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomt, dan wel uit onrechtmatige daad of anderszins, is per gebeurtenis (een reeks opvolgende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis), beperkt tot directe schade tot een maximum van (1) het bedrag dat in een voorkomend geval uit hoofde van de door Opdrachtnemer afgesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald of – in het geval de schade niet door de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer wordt gedekt – (2) tot 25% van de totale contractsom zoals opgenomen in de door Opdrachtgever aanvaarde offerte.
14.3. Indien een fout wordt gemaakt doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, of de (noodzakelijke) informatie niet (tijdig) heeft verstrekt, is Opdrachtnemer voor de daardoor of als gevolg daarvan ontstane schade nimmer aansprakelijk en aanvaardt Opdrachtnemer geen aansprakelijkheid.
14.4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk en elke aansprakelijkheid is uitgesloten voor enige indirecte schade, zoals (maar niet beperkt tot) bedrijfs-, gevolg-, of stilligschade en gederfde inkomsten en winsten, verlies van klanten, milieuschade, schade aan naam en/of goodwill, die Opdrachtgever zal lijden, tenzij Opdrachtgever aantoont dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Opdrachtnemer en de hoogte van de schade specificeert en bewijst.
14.5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk als het werk of de geleverde zaken zijn beschadigd door vervoer door of namens Opdrachtgever, verkeerd of onoordeelkundig gebruik, gebruik dat niet in overeenstemming is met de handleiding of de door Opdrachtnemer gegeven uitleg c.q. werkwijze, misbruik of verkeerde toepassing, of als resultaat van door Opdrachtgever (of degenen voor wie hij verantwoordelijk is) zelf aangebrachte wijzigingen in of reparaties van zaken, of geen of onoordeelkundig onderhoud c.q. slijtage.
14.6. Schade die het gevolg is van het feit dat Opdrachtgever bij inontvangstneming of verwerking van zaken deze niet direct op deugdelijkheid heeft gecontroleerd of voor schade die zichtbaar is, is na oplevering voor rekening van Opdrachtgever.
14.7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade indien Opdrachtgever niet binnen veertien dagen na het schadevoorval Opdrachtnemer per aangetekend schrijven aansprakelijk heeft gesteld en Opdrachtnemer, doordat Opdrachtgever niet binnen genoemde termijn deze mededeling heeft gedaan, in haar mogelijkheden is beperkt een onderzoek naar de schade en de oorzaken daarvan in te stellen.
14.8. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht de schade van Opdrachtgever, waarvoor zij aansprakelijk is, ongedaan te maken of te beperken. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer daartoe desverlangd de gelegenheid en alle medewerking bieden.
14.9. Opdrachtnemer neemt geen verantwoordelijkheid en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade aan of bewerking van bestaande installaties of apparatuur van Opdrachtgever waarmee zij moet werken, ook niet bij in- /uitschakeling daarvan. De opdrachtgever garandeert aan opdrachtnemer de juiste werking van de eigen installaties en apparatuur van opdrachtgever.
15. Garantie
15.1. Garantie wordt alleen verleend overeenkomstig de garantievoorwaarden van de producent van de door Opdrachtnemer geleverde producten en houdt in een systeemgarantie terzake de goede werking van de door Opdrachtnemer aangebrachte installatie. Afgezien van schriftelijke fabrieks- en/of importeursgarantie wordt voor geleverde zaken door Opdrachtnemer geen afzonderlijke garantie gegeven, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De duur daarvan is beperkt tot 24 maanden na de datum van (op)levering, zolang de fabriek of de importeur waarvan Opdrachtnemer zijn producten betrekt niet in surséance of in staat van faillissement is verklaard of de fabrieks- en/of importeursgarantie niet op andere wijze kan worden verzekerd of van opdrachtnemer kan worden gevergd.
15.2. Garantiebepalingen zijn slechts van kracht bij aan de bestemming corresponderend gebruik van de geleverde zaken of uitgevoerde diensten, mits gebruik of bediening plaats heeft gevonden conform de aan Opdrachtgever verstrekte instructies, handleidingen en technische specificaties.
15.3. Garantie, in welke vorm ook, heeft nimmer betrekking op andere zaken of diensten dan het door Opdrachtnemer geleverde product en de door Opdrachtnemer zelf uitgevoerde werkzaamheden.
15.4. Verleende garantie vervalt, wanneer Opdrachtgever de verleende dienst of het geleverde product:
a. zelf wijzigt en/of reparatie in en/of aan het geleverde verricht of laten verrichten buiten Opdrachtnemer om;
b. voor andere dan de normaal beoogde doeleinden gebruikt;
c. op onoordeelkundige wijze heeft behandeld en/of onderhouden.
15.5. Garanties strekken zich nimmer uit tot gebreken veroorzaakt door externe factoren, zoals maar niet beperkt tot brand, kortsluiting, waterschade, gebreken aan de meterkast, blikseminslag, vandalisme, diefstal, schade door dieren en/of mensen, extreme weersomstandigheden en contact met chemische substanties.
15.6. Opdrachtnemer garandeert voldoende capaciteit in de door haar geïnstalleerde kabels maar garandeert uitdrukkelijk niet het volledig kunnen terugleveren van de met de producten opgewekte stroom als gevolg van een te hoge of te lage netspanning in het stroomnet. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de capaciteit van de aarding waarop het product aangesloten moet worden.
15.7. Indien gebruik wordt gemaakt van bewaking van het geleverde product door middel van internetmonitoring is Opdrachtgever te allen tijde zelf verantwoordelijk voor een goede en juiste werking van de internetaansluiting tot aan het geleverde product.
15.8. Opdrachtnemer neemt geen verantwoordelijkheid voor de tijdige en correcte afhandeling van aanvragen richting en daaruit voortvloeiende bemoeiingen van netbeheerders, meetbedrijven, energieleveranciers en subsidieverstrekkers. Opdrachtnemer zal zich uitsluitend naar vermogen voor opdrachtgever inspannen, maar garandeert nimmer resultaat.
16. Elektronische communicatie
16.1. Tijdens de uitvoering van de Overeenkomst kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer door middel van elektronische middelen ten aanzien van de werkzaamheden met elkaar communiceren en/of gebruik maken van elektronische opslag (zoals Cloud- toepassingen).
16.2. Behoudens voor zover schriftelijk anders is overeengekomen, gaan Partijen ervan uit en mogen Partijen ervan uitgaan dat verzending van correct geadresseerde berichten, e-mails, sms-berichten, overige digitale berichten die via internet worden verstuurd en voicemailberichten over en weer worden ontvangen en dat deze wijze van communiceren wordt aanvaard.
16.3. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn jegens elkaar niet aansprakelijk voor schade die eventueel voortvloeit bij één of ieder van hen ten gevolge van het gebruik van elektronische middelen van communicatie, netwerken, applicaties, elektronische opslag, of overige systemen waaronder – maar niet beperkt tot – schade ten gevolge van niet- aflevering of vertraging bij de aflevering van elektronische communicatie, omissies, vervorming, onderschepping of manipulatie van elektronische communicatie door derden of door programmatuur/apparatuur gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking van elektronische communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet goed functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere voor elektronische communicatie benodigde middelen, behoudens voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld.
16.4. De data uittreksels uit de computersystemen van Opdrachtnemer leveren dwingend bewijs op van (de inhoud van) de door Opdrachtnemer verzonden elektronische communicatie tot het moment dat tegenbewijs is geleverd door Opdrachtgever.
16.5. In het kader van de uitvoering van de overeenkomst met Opdrachtnemer en de uitvoering van werkzaamheden door Opdrachtnemer is het verwerken en verzamelen van persoonsgegevens van natuurlijke personen , die werkzaam zijn bij Opdrachtgever, als bedoeld in Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG Verordening (EU) 2016/679) noodzakelijk. Deze gegevens worden niet voor andere doeleinde gebruikt, behoudens daartoe verkregen toestemming.
16.6. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken wegens inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van allen die tot Opdrachtgevers’ organisatie behoren, betrokken zijn bij de uitvoering van de opdracht tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever en die jegens Opdrachtnemer gebruik maken van hun persoonlijke rechten die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
17. Overdracht van rechten en verplichtingen
17.1. Het is Opdrachtnemer toegestaan de in enige Overeenkomst met Opdrachtgever omschreven rechten en verplichtingen aan derden over te dragen. In het geval verplichtingen van Opdrachtnemer worden overgedragen, dient Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan voorafgaand op de hoogte te brengen.
17.2. Opdrachtgever is niet gerechtigd zijn rechten en/of verplichtingen uit een Overeenkomst aan enige derden over te dragen, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
18. Wijzigingen en aanvullingen
18.1. Opdrachtnemer is gerechtigd deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever daarvan schriftelijk op de hoogte stellen.
19. Toepasselijk recht
19.1. Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
19.2. Elk geschil voortvloeiende uit de tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever gesloten Overeenkomst of dienstverlening, daaronder begrepen een incasso van een vordering, zal uitsluitend onderworpen kunnen worden aan het oordeel van de bevoegde rechter uit de rechtbank Utrecht, locatie Utrecht, zulks met uitzondering van die geschillen die wettelijk tot de bevoegdheid van de kantonrechter zullen behoren.
19.3. Het Weens Koopverdrag zal op de tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemergesloten Overeenkomsten niet van toepassing zijn.